Electrofreejazzový večerníček

Zvuková performance předních nezávislých maďarských electronoiserů a freejazzmanů s brněnskoopavským Mařenem.

elektro-jazz – HU / CZ
v rámci pravidelných cyklů „Independent Music“ a „Pohyby-Zvuky-Prostory“
-
Rovar17
Attila Dora
Nojzerr
Pent Leditgrant Memorial Orchestra
Marek Salamon

-

Rovar17
Fenomén Rovar17 (Hmyz17 v překladu z maďarštiny) se zrodil 31. srpna 2002 v pracovně Kálmána Pongrácze. Levente Bod se ke kapela přidal o tři dny později a spolupráce trvala do konce roku 2004.  Při debutovém koncertu kapelu doplnil umělec Zoltán Fekete. Zoltán byl zodpovědný za vizuální průběh živých hraní. Několikrát s Rovar17 spolupracoval, ale později založil svou vlastní kapelu Káoszütemező, později hrající pod názvem Nautilus. Speciální dík za perfektní ozvučení koncertů kapely Rovar17 patří Nándor Maller, Nándor je stálým zvukařem kapely a také se zviditelnil jako muzikant hrající na Expander Springs (nástroj jeho vlastní výroby) anebo na bubny či sampler. V současnosti je Rovar17 čistě sólovým projektem Kálmána Pongrácze, který ovšem často spolupracuje s dalšími muzikanty, výtvarníky, umělci či s divadelními skupinami. Tento projekt má za sebou více než 200 koncertů a vystoupení a představil se napříč celým Maďarskem, v Srbsku, Polsku, Bělorusku, Německu, Makedonii, v Bulharsku, Rumunsku, Francii, Belgii, Švýcarsku, Španělsku, na  Slovensku, v České Republice, Chorvatsku, Slovinsku, ve Spojených Státech Amerických, Mexiku, Itálii, ve Velké Británii, Litvě a Lotyšsku.
Rovar17 používá ke svému projevu techniku Audiokoláže. První krok: Tvoření. „Vytvářím jakési umělé organizmy. Protože nemám čistou laboratoř a nemohu pečovat o potrubí a  nástroje, vygenerované žijící bytosti jsou černá-srdce. “ Druhý krok: Sampling. „Zkoumám zlé bytosti a děláme video a audio nahrávky o jejich chování. Nakonec prezentuji poznatky živě přímo do publika.“

http://www.myspace.com/rovar17

Atila DÓRA
narozen: v Budapešti, 1961., Jun. 10.
Dórovo „foukání“ do divokých zákoutí (našeho) lidské podvědomí je děsivé nebo snové a cokoliv mezi tím. (Stef Gijssels)
Proč bádat v Platónovi, když saxofon může odhalit zcela jiný svět? (Cioran)
Studoval  matematiku a filozofii a graduoval z „buddhistické teologie“ na vysoké škole The Gate of Dharma v Budapešti. Současně hrál na alt, tenor a baryton saxofony, preparovanou trumpetu se saxofonovým náustkem a vytvářel zvukové instalace s iPhony a odpadním zvukem.
Někteří nazývají můj styl „volně improvizovaná hudba“, ostatní tvrdí, že je to „struktura konceptuálních hluků používaná v náhodných operacích“.  Stejně jako v tradici buddhistického „ne-já“, tvrdím, že vytvářet kategorie způsobuje jen problémy. Oba dva zmíněné popisy mé hudby jsou vhodné, ovšem každý pro ten či onen den. Já se pokouším balancovat na hraně, případně tuto hranici překročit,  improvizuji…
Posledních 10 let je hostujícím pedagogem na Akademii Soudobého tance a TKBF v Budapešti.
http://www.myspace.com/dora.attila
http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=31443
http://www.youtube.com/watch?v=GRl53rVHt-M
http://www.youtube.com/watch?v=EGT_AvZ2Hiw

Nojzerr
se obrátil k hudbě (efektivní hraní na tenor a soprán saxofon) před 10ti lety. Podílel se na vystoupeních Budapešťské undegroundové scény ( Budapest : Almássy-square Cultural Centre, Szentendre: Studio „Lajos Vajda” ) a také v kapelách, které měly krátké trvání            (Apropo Film Foto RFZ, s Vető János –Trabant- ). Po dlouhých letech mimo hudební scénu se v roce 2007 objevuje na poli elektronické hudby. Stále více je charakteristický svým repetitivním minimalismem, abstraktní formou, radikální smyčkovou modulací a extrémními efekty.  Nojzerr je v podstatě sólovým hráčem, ovšem také v jistém jasném významu je otevřený ke spolupráci se stejně smýšlejícími umělci. Nojzerr klade velký důraz na emotivní „tady a teď“, čímž přepisuje obvyklé rámce v racionální kompozici.
Nojzerrova tvorba patří do konceptu nezávislosti a  umělecké svobody, stejně tak jako pulzující charakter dřívější noisového industriálu na multi-hodinovém Share workshops (v letech 2007-2008) či nejhloubější  underground „Havizajské” (Monthlynoise) scény (2009).
www.myspace.com/nojzerr

Pent Leditgrant Memorial Orchestra Scream of illusion.
Dva muži s analogovými (domácí výroba) sonic wave generátory. Potlačovaný surrealismmus, experimentální expresionismus, plná improvizace, modulace výzkumu bouřky pomocí elektronického systému. Analogová vizualizace.
http://www.myspace.com/leditgrant
http://soundcloud.com/spectral_index

Marek Salamon
http://soundcloud.com/spectral_index

kolektiv Gottfrei & Bludný kámen.