IQ+1, Krraakkk, Yanagi duo

Zvukové performance z pravidelného cyklu experimentální a improvizované tvorby

IQ+1

Jana Kneschke /elektrické housle, FX/, Georgij Bagdasarov /vintage gramofon, FX/, Miroslav Posejpal /cello, sampler, FX/, Petr Vrba /trubky, klarinet, objekty/, Michal Zbořil /modulární analogový syntetizátor Korg MS20, FX/, Kateřina Bilejová /tanečnice, body weather/.

Jazyk IQ+1 se postupně vyvíjí od května 2010, a vystoupení je tak možné definovat nejen jako “site-specific”, ale spíše jako “moment-specific”, neboť aktuální hudební výraz vzniká vždy v daný moment, v závislosti na všech okolnostech, které hráče ovlivňují.

IQ+1 čerpá inspiraci nejen z daného prostoru a jeho zvukových kvalit, ale i z momentálního obsazení, které se může libovolně měnit. Veškeré použité zvuky jsou živě hrané, v případě použití elektroniky pak dochází k živému mixování.

Hráči svým výrazem reagují nejen na sebe navzájem, ale i na tanečnici (Kateřina Bilejová, body weather) a vytvářejí tak jeden živoucí organismus.

 

YANAGI duo

yan

V roce 2011, u příležitosti miniturné korejského experimentátora RYU Hankila v Česku zjistili pánové Ryu a Vrba, že jejich příjmení se v japonštině zapisuje stejným znakem YANAGI. Náhoda svedla obě vrby do kamarádova domácího studia a po oboustranně potěšujícím jam session bylo YANAGI duo na světě. Jejich společný zájem o hudební struktury skryté v různých a různě vibrujících objektech jim umožňuje naprosto přirozenou komunikaci skrze virblující psací stroj či párátka poskakující na plastovém talíři.

RYU Hankil (1975)

Ryu Hankil pochází ze Soulu v Jižní Koreji. Vzděláním diplomovaný malíř z Kyung-won University Ryu Hankil hrál na klávesy ve dvou známých korejských indiepopových kapelách, ale brzo ho začala běžná hudba a konvenční vytváření zvuků nudit. Kapely opustil a založil vlastní sólový elektropopový projekt Daytripper. Patří do první generace korejských elektroniků a vydal pod názvem Daytripper dvě sólová alba. Jeho zkušenosti s elektronickou hudbou jej vedou k tomu nacházet různé způsoby: zajímá se o hledání jiných hudebních struktur, které vycházejí z nalezených předmětů jako jsou hodiny, psací stroje, telefony a různé vibrace. Od roku 2005 Hankil pořádá pravidelně každý měsíc večer zvaný RELAY. Založil vlastní vydavatelství Manual zaměřené na improvizovanou hudbu a časopisy. V současnosti je členem nového projektu Otoma Yoshihide, který se jmenuje FEN (Far East Network). Hrál či hraje s Jasonem Kahnem, Hong Chulki, Joe Foster, Takahiro Kawaguchi, Choi Joonyong, Jin Sangtae, Taku Unami, Mattin, Steve Noble, Shabaka Hutchings, Ivanem Palackým a mnoha dalšími.

Petr VRBA (1974)

Od roku 1994 DJ pražského Radia 1, v letech 1997–1998 absolvoval stipendijní pobyt v Institute of Art of Indonesia v Yogyakartě (studium gamelanu), od roku 2005 pasivní (hudební publicista, produkční) i aktivní (trumpety, klarinet, kráječe na knedlíky/vajíčka, koště…) explorace neidiomatické improvizace a od roku 2007 spolupráce s Eduardo Borsuci In Optima Forma jež vyústila v založení Zvukové brigády. V roce 2009 byl jedním ze zakládajících členů improvizačního tria Chaos und Logos a v roce 2010 proměnlivého tělesa IQ+1, které v létě 2011 vydalo album „tváří v tvář“. Hrál či hraje s Georgijem Bagdasarovem, Michalem Brunclíkem, Georgem Cremaschim, Xavierem Charlesem, Janou Kneschke, Carmen Lefrançois, Seijirem Murayamou, Ivanem Palackým, Miroslavem Posejpalem, Peterem Stehlíkem (aka Transport Puzzle), Jaroslavem Šťastným (aka Peter Graham), Alexem Švamberkem, Christopherem Williamsem, Michalem Zbořilem a dalšími.

bytový audiozáznam, yanagi duo: http://soundcloud.com/yanagiduo

café oto, ryu hankil: http://vimeo.com/9248935

café v lese, petr vrba/miroslav posejpal: http://vimeo.com/25635788

 

Krraakkk (CZ/USA)

krraakkk

Volné uskupení muzikantů a výtvarníků, pro jejichž tvorbu je důležitý vizuální aspekt hudby a experimentování se zvuky pouštěnými z počítače a se zvuky terénních nahrávek. Ke svým fónickým instalacím přistupují jednak racionálně, s předem rozvrženou strukturou díla, jednak intuitivně, a to hlavně improvizací na zvukové a hudební podněty ostatních členů souboru. Instrumentální a zvukovou složku doplňuje křehký hlas původem newyorské multimediální umělkyně Jennifer de Felice. Soubor zahrál poprvé v Domě umění v Opavě, kde byl pozván Janem Steklíkem, nestorem českého konceptuálního umění, aby zahrál na zahájení jeho tamější výstavy. Svým vystoupením otevřel pravidelný cyklus koncertů soudobé a experimentální hudby v Domě umění v Ostravě, hrál rovněž v Brně na Skleněné louce, na festivalech Ars Poetica v Bratislavě, Pohyb – Zvuk – Prostor v Ostravě a v Opavě nebo u příležitosti výstavy Play v Praze.

www.myspace.com/krraakkk